Het gebruiken van social media wordt steeds belangrijker voor bedrijven om te gebruiken als instrument om hun publiek te bereiken. Voor elk soort bedrijf is dit van belang. Of dit nu gaat om een start-up, gevestigd bedrijf of een lokaal bedrijfje, het aanspreken van de juiste doelgroep kan het verschil maken voor succesvolle aanwezigheid. In deze blog duiken we dieper in op de doelgroep. Inhoudsopgave Waarom is de doelgroep zo belangrijk?Om een succesvol social media strategie te hebben moet je beginnen bij het helder hebben wie je graag wil bereiken. Dit moet verder gaan dan alleen erachter willen komen wat het geslacht is of leeftijd. Je moet dieper graven en inzicht krijgen in bijvoorbeeld hoe je publiek beweegt, hun gedrag, voorkeuren en interesses. Door hierachter te komen kan het best dat je de strategie moet gaan aanpassen om zo goed mogelijk aan te sluiten. Analyse van de doelgroepHet analyseren van de doelgroep vereist een gedetailleerd onderzoek. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt van social media in Groningen kan dit zijn dat je kijkt naar lokale trends, evenementen of wensen wat meer specifiek is voor Groningers. Zo geldt dit ook voor alle andere steden. Denk aan studenten van de Rijksuniversiteit Groningen, die zullen op andere platforms actief zijn dan ouderen of studenten in andere steden. Platform keuzeDe keuze van op welk platform past bij jouw doelgroep hangt ook weer af van waar ze het meest actief zijn. Jongeren kunnen bijvoorbeeld vaker op tiktok of instagram zitten maar als je doelgroep ouder publiek is dan kan dat wellicht eerder facebook of Linkdin zijn. Voor bedrijven van bijvoorbeeld social media marketing in Groningen kan het heel handig zijn om achter deze informatie te komen zodat er gerichter geadverteerd kan worden met actieve communicatie naar de doelgroep. Zo geldt dit natuurlijk ook voor marketing bedrijven in andere steden. ContentstrategieAls je de doelgroep goed hebt geanalyseerd en begrepen hebt, is het tijd om naar de volgende stap te gaan. Namelijk contentstrategie ontwikkelen die jouw doelgroep aanspreekt en ook hierbij hun interesses en behoeften. Denk bijvoorbeeld bij studenten aan content maken over bepaalde elementen zoals muziekfestivals of educatieve workshops. En voor ouderen kun je bijvoorbeeld meer kunst en cultuur als content maken. Stem dit dus af op de doelgroep waar je op richt. Op naar succesHet effectief aanspreken van een doelgroep op social media is niet alleen een kwestie van het geven, maar ook naar het goed luisteren en aanpassen aan wat het publiek graag wil. Door het volgen van deze principes maak je echte verbinding met je doelgroep wat goed is voor het bedrijf en je hierdoor een impactvolle social media aanwezigheid kan ontwikkelen. |