U wilt als ondernemer altijd weten of uw bedrijf er nog goed voor staat. Het is daarom goed om op de hoogte te zijn van de zaken waar uw onderneming goed op presteerd, en de zaken waar zij minder goed op presteerd. Het loont daarom om af en toe een duidelijk overzicht op te stellen van de sterkten en zwakten van uw bedrijf. Laten we voorop stellen dat een externe blik naar deze factoren altijd een kritischer (en dus beter) beeld laat zien dan wanneer u dit zelf gaat doen. Daarom bieden wij bij Scripted een SWOT-Analyse bij ieder adviesrapport. Wilt u het toch zelf doen, lees dan onderstaande tips… Een SWOT kan enkele toepassingen hebben. Zo kunt u het gebruiken voor het uitstippelen van uw strategie. Wij gebruiken het om sterken en zwakten vast te stellen en het in te zetten als input voor een confrontatiematrix ( daarover meer in een volgend artikel). Sterkten: Te beginnen met de sterkten van uw bedrijf, hoe kunt u deze het beste in kaart brengen? Wij raden aan om dit te doen via theoretische modellen. De sterkten zijn het beste in te delen volgens het 7-s model van McKinsey. Deze deelt uw bedrijf op in harde en zachte factoren. De harde factoren zijn de: Strategie, Structuur en Systemen. De zachte factoren zijn: Personeel, Management, Vaardigheden en Kernwaarden. Dit zijn ook direct de factoren die u allen na kunt lopen. U kunt deze per afdeling doorlopen en hier positieve aspecten uit halen. Dit is een prima manier om geen enkel aspect over te slaan. Wij raden ook aan om naar zaken te kijken als: de distributie, uw producten en uw marketingmiddelen. Het is van belang om naar deze zaken te kijken afgespiegeld op uw beleid. Een goedkoop product is daarom niet altijd een sterkten evenals een product van hoogwaardige kwaliteit. Ook moet u oppassen dat u klantgerelateerde factoren als imago en naamsbekendheid niet meeneemt in de sterkten. Dit zijn namelijk externe factoren, alhoewel u met de juiste argumentatie wellicht wel voldoet.
Zwakten: Na uw sterken hoeft u gelukkig niet hele andere modellen te gaan gebruiken dan bij uw sterkten. De zwakten moeten namelijk simpelweg omgekeerd geredeneerd worden. Alles wat niet overenkomt met de modellen kan een zwakte zijn. Let op! Veel ondernemers zullen het lastig vinden om naar hun zwakke punten te kijken. Deze worden vaak dan ook niet uitgebreid genoeg besproken. Een externe adviseur kan hier zeker bij helpen. Denk bijvoorbeeld aan de geautomatiseerde rapportages van Scripted Consultancy. Wij hebben in elk product ruimt voor een kritische kijk en een gepersonaliseerd advies. |
https://www.scriptedconsultancy.com/bedrijfsscan |