Uw hardware heeft een bepaalde levensduur, waarna het is afgeschreven. In het Engels wordt dit vertaald naar het woord life cycle. De verschillende apparaten binnen uw ICT park kennen ieder een andere levensduur. Deze lopen vaak niet synchroon met elkaar. Als gevolg hiervan ontstaat er een complexe planning waarbij u steeds onderhoud en service moet verrichten om uw IT hardware optimaal werkend en veilig te houden. Al deze werkzaamheden om uw IT apparatuur in optimal shape te houden vallen onder de benaming life cycle management. Hiermee voorkomt u onnodige oudere versies en bedrijfsrisico’s die vermeden kunnen worden. Wij zullen u in dit artikel meer bijbrengen over dit onderwerp. Hoe het in zijn werk gaat en welke voordelen het kan hebben voor uw bedrijfsvoering. Inhoudsopgave Hoe het werktOmdat software en hardware verschillende levenscycli hebben, wordt er een plan opgesteld waarin het onderhoud voor uw diverse devices wordt opgesteld. Er zijn zaken die periodiek terugkomen, en andere updates en voorvallen die minder regelmatig in het life cycle management plan zullen worden opgenomen. U vindt op de volgende link ook een goed voorbeeld van lifecycle management. AdministratieOm te weten wie welk device in het bezit heeft, is een inventarisatie nodig. Dit is noodzaak wanneer u te maken heeft met een migratie of vervangingsproject. Een goede administratie is van essentieel belang binnen het life cycle management proces. Anders kunt u de gebruikers niet traceren, en daarmee het onderhoud of vervanging niet plegen. ProcurementEen ander onderdeel binnen het lifecycle management proces is aankopen en verkopen van hardware. De aanbieders van it lifecycle management processen bieden vaak softwarepaketten aan waarmee u eenvoudig nieuwe laptops kunt kopen en afvoeren. Eventueel kunt u de restwaarde van oude hardware doneren aan een goed doel. Hiervoor is een goede planning ook van groot belang. Wat u wil voorkomen is dat medewerkers met oude laptops werken die niet meer efficiënt en effectief zijn in dagelijks gebruik. PlanningPlannen vormt een essentieel onderdeel van het lifecycle management proces. Of het nu gaat om gebruikers aan te geven dat zij hun device moeten laten uitbreiden, updaten of repareren. Het is handig wanneer dit zo efficiënt mogelijk gebeurd. Binnen de software, is het erg eenvoudig om te zien wanneer u wie, wat, wanneer en hoe moet benaderen. En kunt u tevens inzien of het geplande onderhoud ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Uitrol en migratieBij een verhuizing of uitrol van een nieuw systeem kunt u ook eenvoudig met de life cycle software werken. Voordelen van life cycle managementZoals u al heeft kunnen lezen is een lifecycle management systeem erg handig voor uw medewerkers om tijd te besparen. Door het invoeren van een lifecycle systematiek, wordt het werk zeer efficiënt gedaan. Daarnaast zijn de voortgang van de werkzaamheden real time inzichtelijk! Bekijk deze website voor meer informatie.
|