2Binsite Artikel Website
Image default
Marketing

Meer verkopen door neuromarketing

Bij neuromarketing worden technieken uit de marketing en uit de neurowetenschap met elkaar gecombineerd. Hersenactiviteit wordt hierbij gemeten. De emoties die hierbij uitgelezen worden, kunnen vervolgens gebruikt worden voor marketingtoepassingen. Hiermee wordt vooral op het onderbewustzijn ingezet. Het is een steeds vaker gebruikte tactiek om producten te positioneren. Die tactiek zou eigenlijk al gebruikt moeten worden in de eerste fase: bij de verpakkingsgroothandel.

Eye-tracking

Een veel gebruikt onderzoek in de neuromarketing is eye-tracking. Hierbij worden de oogbewegingen bestudeerd. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de beste verkoopomstandigheden van een product in een supermarkt. Wat is de meest ideale positie van een product in een schap? Lang is gedacht dat dit op ooghoogte is, maar niets is minder waar blijkt uit de eye-tracking gegevens. En welke verpakkingen trekken direct de aandacht? Wat is de gemene deler? Hoe lang doet een consument erover een productkeuze te maken in de winkel en nog belangrijker: wat doet hem uiteindelijk besluiten voor het ene product te gaan en niet voor het andere? Grote kans dat hij dat niet eens weet, maar dat het de onbewuste processen zijn die het laatste zetje geven. Met neuromarketing kom je achter de drijfveer van die onbewuste keuzes. Hier worden steeds meer bedrijven zich bewust van.

De weg naar conversie logisch maken

Door middel van de inzet van neuromarketing eventueel aangevuld met ander bruikbaar onderzoek kunnen goed onderbouwde keuzes gemaakt worden als het gaat om verpakkingen, communicatie, branding, prijsstellingen, winkelinrichting en de webshop. Alles draait hierbij om de weg naar conversie voor het onderbewuste van de klant zo logisch mogelijk te maken. Grote food bedrijven, maar ook al steeds meer middelgrote bedrijven hebben zich al bezig gehouden met dit fenomeen.

Plek in het schap

Een aanname die lang werd gedaan is dat je product het beste op ooghoogte in het schap kan liggen. Dat klinkt logisch, maar uit eye-tracking onderzoek blijkt dat dit niet helemaal het geval is. De ideale positie in het schap is juist 10% (dus ongeveer een schap) onder het schap dat op ooghoogte staat. Een volgend vraagstuk waar veel producenten mee worstelen is of ze juist wel of niet naast een populair product in het schap zouden moeten liggen. Dit blijkt het geval als je als huismerk of minder populair product naast dat populaire product ligt (wel aan de rechterkant!). Twee populaire producten naast elkaar zetten is niet verstandig. Het zorgt voor keuzestress en het heeft zelfs een nadelig effect op het hele schap.

https://www.paperplanetshop.nl/