Mensen drukken zich graag uit in symbolen. Zoals gezegd, een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met een simpele afbeelding kan je een krachtige boodschap uitdragen. Voor een bedrijf is dit het logo dat staat voor jouw onderneming. Inhoudsopgave Wie ben jij als ondernemerBij het kiezen van je logo moet je niet over één nacht ijs gaan. Het geeft een indruk van je bedrijf en moet dus goed aansluiten op wat wie jij bent als ondernemer en wat je uit wil dragen. Heb je bijvoorbeeld een super strak logo in je gedachte maar ben jij gemakkelijk persoon en losjes in de omgang, dan past dit niet bij elkaar. En dat zorgt dus voor tegenstrijdige gevoelens bij mensen die dat minder prettig vinden. Het logo moet passen bij jou als ondernemer, de bedrijfscultuur van waaruit je wilt werken en de activiteiten die je doet. Je huisstijl bepaalt de eerste indrukHet logo gaat zo zorgen voor een eerste indruk die mensen krijgen van je bedrijf. Dit is vooral belangrijk voor minder grote bedrijven. Zo maak je duidelijk wat de unieke toegevoegde waarde is van je bedrijf en waarin jij dus verschilt van de concurrenten. Het logo hoort bij de huisstijl die je kiest. Zo geef je met vorm, kleur, lettertype en typografie de sfeer en de uitstraling weer van wat jij als bedrijf wilt zijn. Zo laat je zien of je zakelijk en gestructureerd over wilt komen, belangrijk voor bijvoorbeeld een accountant, of juist warm en klaar voor de relatie met je klanten, belangrijk voor bijvoorbeeld een HR-bedrijf. Breed toepasbaarHet logo dat je gekozen hebt moet flexibel te gebruiken zijn. Er zijn namelijk heel veel communicatiemiddelen waar het op toegepast kan worden. Zoals de muur van het bedrijf, visitekaartjes, vlaggen, briefpapier, de website, sociale media, relatiegeschenken. En zo kun je wel doorgaan. Tevens gebruik je het logo ook op bijvoorbeeld een laptop, kantoorartikelen en andere gebruiksvoorwerpen binnen je bedrijf. Als het logo er niet direct op bedrukt kan worden dan kun je kiezen voor het gebruik van stickers met logo, zoals bijvoorbeeld op je laptops. Het logo moet tijdloos zijn en niet onderhevig aan mode invloeden. Je wilt het beeld van je bedrijf opbouwen over een langere periode. Een duidelijke, herkenbare huisstijl over langere tijd is daarbij belangrijk. |