2Binsite Artikel Website
Image default
Marketing

Hoe start je met zoekmachine optimalisatie?

Als bedrijven meer naamsbekendheid willen, komen ze er vaak achter dat ze moeten starten met SEO. SEO lijkt in theorie grote voordelen te hebben ten opzichte van bijvoorbeeld SEA of Social advertising. Zo lees je vaak dat het een ‘gratis’ bezoekersstroom kan veroorzaken.

Maar is SEO wel gratis? En hoe start je met het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines?

Ten eerst moet je de arbeidsintensiviteit van SEO niet onderschatten. Het kan lang duren voordat je daadwerkelijk resultaat gaat zien. Hoe lang hangt onder andere af van de concurrentie, maar ook van je huidige pagina autoriteit.

Ten tweede blijkt SEO vaak toch niet gratis. Als je echt wilt scoren met je website moet je op een gegeven moment een specialist inhuren of professionele SEO tools gaan gebruiken.

Toch kun je met de alleen de basis al heel ver komen. Op het internet vind je veel informatie waarmee je zelf aan de slag kan. Lees bijvoorbeeld een SEO blog of start met video’s op YouTube. Er zijn ook genoeg betaalde trainingen en cursussen te vinden, maar dat zal in het begin niet direct nodig zijn. YouTube kanalen van bijvoorbeeld Ahrefs, Backlinko en Neil Patel kunnen je al een heel eind opweg helpen.

In de basis zul je je met twee onderdelen bezig moeten gaan houden.

  • On-page SEO: Dit is het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. Bijvoorbeeld door middel van title tags, heading tags, meta titles, meta description en het verbeteren van de laadtijd van je website. Onder andere door het optimaliseren van je afbeeldingen.
  • Off-page SEO: Dit is het moeilijkste onderdeel van SEO. Hier gaat het over alle SEO gerelateerde onderwerpen die niet op je website plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan het vergaren van backlinks. Het lastige aan Off page SEO is dat je zelf hier bijna geen invloed op kunt uitoefenen.