2Binsite Artikel Website
Image default
Marketing

Beter informatie overbrengen met een interactieve video

Een interactieve video is een filmpje, dat is voorzien van menu’s, buttons, vragenlijsten en voorwaardelijke besturingselementen. Dat is veel minder ingewikkeld dan je zou denken. Je krijgt als kijker van een interactieve video de mogelijkheid om alleen die dingen te bekijken die je interessant vindt. De makers van de video kunnen bijvoorbeeld vragenlijsten toevoegen, op basis waarvan je een volgend stukje video te zien krijgt. Door deze methode wordt informatie beter op maat aan de kijker aangeboden. Het effect is dat het bekijken van een video minder tijd kost en dat de informatie beter beklijft.

Productie van filmpjes

Eigenlijk lijkt het maken van dit nieuwe type video sterk op de manier waarop een Powerpoint presentatie wordt gemaakt. Eerst wordt alle informatie verzameld en vervolgens wordt die in de juiste volgorde gezet. Daarna wordt bepaald of delen van de presentatie voor sommige doelgroepen kan worden overgeslagen. Dezelfde werkwijze wordt gevolgd bij het maken van een interactieve video. Eerst wordt een filmpje gemaakt met alle beschikbare informatie, en vervolgens wordt daar een inhoudsopgave bij gemaakt, die door de kijker kan worden gebruikt om te besluiten wat hij wil bekijken en wat hij wil overslaan.

Platform

Het maken van een interactieve video doe je op een platform. Er wordt gewerkt met een video die je zelf hebt gemaakt, of met een video die ergens online staat. Na het uploaden van de video kun je door middel van een eenvoudige interface allerlei besturingselementen toevoegen. Dat betreft clickbare menu’s, voorwaardelijke beslissingen, buttons, vragenlijsten, etc. Je hebt dus de mogelijkheid om de kijker te coachen bij het bekijken van de video. Hij krijgt als het ware vragen voorgeschoteld, waarbij op basis van het antwoord wordt beslist wat het volgende fragment is waar hij naar kan kijken.

Meer plezier aan video’s bekijken

Je kunt van allerlei onderwerpen een interactieve video maken. Van een instructie, van een bedrijfspresentatie, van een concertregistratie, etc. Door de kijker de gelegenheid te bieden om zelf naar de juiste fragmenten te springen wordt het kijken naar een video leuker. Als je zo’n video gebruikt voor een instructiefilm heb je als instructeur meer invloed op de kwaliteit van de informatieoverdracht. Wat het maken van zo’n video extra interessant maakt, is dat je statistieken kunt bekijken van het kijkgedrag van de kijkers. Je kunt dus precies zien welke informatie ze vaak bekijken en welke minder. De mogelijkheden zijn dus veelbelovend.