2Binsite Artikel Website
Image default
Zakelijke dienstverlening

De voordelen van ERP-systemen voor medewerkers

Partner Afas: ERP-systemen zijn bijna niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Bedrijven gebruiken ERP-software om allerlei operationele zaken zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Denk daarbij aan functies zoals HR, accounting, CRM, payroll, projectmanagement, en financiën. Wat een goed ERP-systeem zo bijzonder maakt, is dat al die functies geïntegreerd worden en vanuit dezelfde database werken. Zo is het heel makkelijk om dubbel werk te voorkomen. De meeste menselijke fouten worden ook voorkomen door dit soort software te gebruiken. Heel fijn als werkgever dus, maar ook voor werknemers bieden deze systemen veel voordelen. Daarover meer in dit stuk. 

Self-service voor medewerkers met ERP 

Een goede ERP-software geeft veel regie aan de medewerkers van een bedrijf. Als medewerkers kun je zelf al je persoonlijke zaken regelen en inzien. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen HR-informatie zoals persoonsgegevens inzien en veranderen wanneer nodig. Denk bijvoorbeeld aan een adresverandering, of een wijziging van je telefoonnummer. Maar ook het inzien van je meest recente loonstrook of je jaaropgaven van afgelopen jaren kun je makkelijk inzien, net als het aanvragen van verlof, het inboeken van uren en het declareren van gemaakte kosten. Een ERP-systeem legt zo veel regie neer bij de medewerkers zelf. Dat geeft medewerkers een gevoel van zelfbeschikking dat heel waardevol kan zijn voor de moraal in een bedrijf. 

Duidelijkheid en standaardisatie met ERP 

ERP-software zorgt ervoor dat medewerkers precies weten wat er verwacht wordt. In ERP-systemen worden namelijk alle bedrijfsprocessen vastgelegd en gestructureerd. Zo lopen veel routinematige en standaardprocessen na verloop van tijd volledig automatisch. Dat bespaart veel tijd, en zorgt ervoor dat er geen mogelijkheid is voor het maken van menselijke fouten. Door processen gestructureerd weer te geven binnen het platform, is het makkelijk om te zien welke werknemer en/of partner bezig is met welke taak, de progressie van die taak en de vervolgstappen. Voor medewerkers betekent dit dat ze altijd in het platform kunnen zien hoe ze ervoor staan, en hoe hun komende taken eruit zien.  

Een handige app voor werknemers 

De betere ERP-systemen hebben zelfs apps voor op de telefoon van werknemers. Zo kunnen zij op ieder moment, met hun telefoon, een aantal belangrijke zaken regelen. Afas koppelingen verbindt al deze zaken. Denk aan het raadplegen van CRM, het indienen van declaraties en gemaakte uren, het insturen van zaken (zoals bijvoorbeeld een servicerapport), het raadplegen van intern nieuws, het downloaden van loongegevens, urenregistratie en het aanvragen van verlof. Kijk online voor de opties voor jouw bedrijf.