Inhoudsopgave Als ondernemer ben je verplicht om de boekhouding goed op orde te hebben. Veel ondernemers kijken daar zwaar tegen op en zien het als een grote klus die ze liever uitbesteden. Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om het uit te besteden, maar dit is ook een taak waar je goed geld op zou kunnen besparen. Tegenwoordig zijn er praktische sjablonen om een makkelijke begroting in Excel te maken. Begroting in Excel voor ondernemers versus administratie Een goede begroting voor het boekhouden is slechts een onderdeel van je administratie. De administratie bestaat uit de volgende punten: – Verzamelen van gegevens, archiveren en ordenen. – Het registreren van financiële feiten. – Opstellen van analyses en rapportages. – Aangifte voor de BTW, vennootschapsbelasting en inkomen.
Bewijsmateriaal verzamelen is de basis voor je aangifte, dit is iets wat de belastingdienst graag controleert.
Inkomsten en verkopen registreren door een goede begroting te maken in Excel Als ondernemer ben je verplicht een factuur op te sturen wanneer je goederen of diensten levert. Je hebt in de ogen van de belastingdienst ook pas omzet gerealiseerd wanneer je dit doet. Het is wel zo dat het pas echt als inkomen wordt gezien wanneer het geld daadwerkelijk op je bankrekening staat.
Daarna worden alle kosten en uitgaven bijgehouden. Wanneer je een inkoopfactuur ontvangt wordt dit door de belastingdienst gezien als gemaakte kosten, ook als je nog niet hebt betaald.
Last but not least komen de winst – en verliesrekeningen, het maken van balans en de BTW aangifte. Het boekhouden door een begroting te maken in Excel Een goede Excel template kan het boekhouden makkelijker maken. Houd wel in je achterhoofd dat dit nog steeds tijd gaat kosten, maar je ook een hoop geld zal gaan besparen. Een goede begroting is het halve werk en zal je helpen aan het einde van het rit een hoop tijd te besparen.
|