De remmen van je auto zijn de tegenhanger van alle pk’s en optrekken in enkele seconden. Want iemand die snel wilt zijn, moet ook snel stil kunnen staan. Sta je daar wel eens bij stil? Dus trap even op de rem en lees deze blog. Inhoudsopgave Remmen redden levensDe remmen zijn één van de belangrijkste onderdelen van de auto. En de techniek daar achter is flink doorontwikkeld. We kunnen zeker stellen dat goede remmen levens redden. Tegenwoordig zijn vrijwel alle auto’s voorzien van hydraulische schijfremmen. Al zie je bij goedkopere exemplaren nog regelmatig trommelremmen bij de achterwielen.
Ook je klassieke Ford Mustang kun je dus eenvoudig upgraden door deze van een moderne set remmen te voorzien. Uiteraard check je wel even welke Ford mustang remmen er goed passen en voor jouw model gemaakt zijn. Maar oudere of klassieke auto’s maak je een stuk ‘vriendelijker’ met een nieuwe remset.
De remkracht van schijfremmen is wel het hoogste en presteert over het algemeen het best. Al beschermt de afgesloten trommel wel iets beter bij zanderige en stoffige omstandigheden. Ondanks dat de techniek al zo ver is dat auto’s zelf lijken te anticiperen op hun omgeving is het wel zo dat onze eigen reflexen nog steeds heel belangrijk zijn. Een snelle reactie in combinatie met optimale remprestaties van de auto zorgt er voor dat we vaker net wel op tijd stil staan. En dat scheelt letterlijk veel ongelukken. Maar hoe lang duurt het eigenlijk voordat we stil staan. Hoe lang is jouw remweg?Het is één van de meeste onderschatte cijfers rondom het autorijden. Mensen denken in enkele meters stil te staan. Maar stel je voor dat je 100 kilometer per uur rijdt. Je reactievermogen is gemiddeld 1 seconden. Je snelheid is 27,8 meter per seconden. Dit betekent dus voordat je de rem überhaupt aangeraakt hebt ben je al bijna 30 meter verder. Dan wil je daarna maar beter snel stilstaan. Dan is er nog de invloed van het type rem, weersomstandigheden, type wegdek en je eigen gewicht of massa.
Vaak zie je bij nieuw asfalt een bord met een melding: “let op, nieuw wegdek zorgt voor langere remweg.” Zo’n smooth afgewerkte toplaag is fantastisch, maar het vertraagt dus ook minder in geval jij ineens op de rem moet staan. Remmen die niet oververhit rakenTrommelremmen kunnen door de afgesloten trommel hun warmte minder goed kwijt. Bij het stevig remmen komt veel energie en warmte vrij. Een schijfrem is beter geschikt om sneller af te koelen door de lucht of rijwind. Door het continu doorontwikkelen van het remschijven design komen er steeds betere remsystemen op de markt die minder gevoelig zijn voor oververhitting. Auto’s leveren steeds betere prestaties, de remmen moet hier parallel in meegroeien om zo de kans op falende remmen continu te verkleinen.
|