Je BPM en Wegenbelasting online berekenen

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) is een verplichte belasting die voor elke personenauto en bestelauto en elk motorrijwiel ...

Inhoudsopgave:

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) is een verplichte belasting die voor elke personenauto en bestelauto en elk motorrijwiel geregistreerd in Nederland betaald moet worden. Wanneer er een auto uit het buitenland geïmporteerd wordt is het handig om de BPM te berekenen, zodat de kosten hiervan van te voren duidelijk zijn. De BPM is ingesteld om vervuiling door CO2-uitstoot te belasten. De BPM is daardoor ook hoger voor milieuonvriendelijke motorrijtuigen.

De BPM berekenen wordt gedaan met een bepaald percentage. Dit percentage is 21% (2013) over de totaalkosten van het motorrijtuig. Dit betekent dat er voor elke €1.000 aan waarde van een auto € 210 extra betaald moet worden aan BPM.

In Nederland geldt er voor een aantal soorten motorrijtuigen een gedeeltelijke of zelfs volledige heffing op het bedrag aan BPM. Daarnaast worden andere voertuigen juist beboet met een extra bedrag aan BPM. Dit wordt gedaan aan de hand van de CO2-uitstoot van een motorrijtuig. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger het extra bedrag bovenop de BPM. Andersom is het hoe lager de CO2-uitstoot hoe hoger de korting op de BPM.

Milieuvriendelijke motorrijtuigen, welke bijvoorbeeld gebruik maken van elektrische motoren, krijgen een korting van een paar honderd euro op de BPM. Milieuonvriendelijke motorrijtuigen krijgt een extra te betalen bedrag bovenop de BPM. Dit bedrag is minimaal een paar honderd euro, maar kan bij zeer milieuonvriendelijke motorrijtuigen oplopen tot bijna anderhalf duizend euro.

De BPM berekenen kan gedaan worden met de gegevens behorend bij de genoemde factoren welke de hoogte van de BPM beïnvloeden. De Nederlandse overheid heeft besloten in 2013 de BPM volledig af te schaffen, waardoor er dus geen extra bedrag meer betaald hoeft te worden wanneer er een auto geïmporteerd wordt uit het buitenland. De Nederlandse overheid heeft dit besloten doordat de BPM zeer omstreden is in Nederland en de EU. Er is namelijk veel gedoe rond de BPM, omdat er minder auto’s geïmporteerd zouden worden door het hoge bedrag aan BPM. Hierdoor lopen autoleveranciers veel opbrengst mis. Dit heeft de overheid doen besluiten de BPM voor haar inwoners af te schaffen.

In Nederland betalen importeurs de BPM over de geïmporteerde auto, welke later door de autodealers doorgerekend wordt aan een klant. Hierdoor zal de klant dus een hoger bedrag moeten betalen voor de auto, doordat de BPM bovenop de koopprijs van de auto komt.

Wegenbelasting online berekenen.

De Nederlandse wegenbelasting wordt in de volksmond ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd. Deze belasting is een aantal jaren geleden ingevoerd met als doel Nederlandse autobezitters belasting te laten betalen om de kosten van het repareren en aanleggen van wegen te dekken. Hierdoor zal de infrastructuur in Nederland van goede kwaliteit kunnen blijven.

De wegenbelasting berekenen kan zeer handig zijn, zodat er gezien kan worden wat de jaarlijkse kosten zullen zijn voor het hebben van een auto. De wegenbelasting moet over elk motorrijtuig betaald worden, ondanks dat deze niet gebruikt worden om te rijden.

Wegenbelasting berekenen vereist een aantal gegevens. Er zijn namelijk vier factoren die de hoogte van de wegenbelasting voor een motorrijtuig beïnvloeden. Deze zijn:

Het soort motorrijtuig (auto, motor, oldtimer, bestelauto, etc.)
Het gewicht van het motorrijtuig
De provincie waar de autobezitter woonachtig is
De brandstof waar het motorrijtuig op rijdt

Het soort motorrijtuig is de basis voor het berekenen van de wegenbelasting. Voor oldtimers (auto’s ouder dan 25 jaar) hoeft in Nederland namelijk geen wegenbelasting betaald te worden. (Bestel)auto’s en motoren vallen wel onder de groep die wegenbelasting moet betalen. Voor motoren is er een lager bedrag aan wegenbelasting dat betaald moet worden dan voor (bestel)auto’s.

De wegenbelasting berekenen kan daarnaast door te kijken naar het gewicht van het motorrijtuig. Dit is bij motoren niet nodig, maar bij (bestel)auto’s wel. Het gewicht wordt hier verdeeld in blokken van 50 kilogram. Het gewicht van de (bestel)auto is te vinden in de papieren verkregen bij de aankoop of overname van de (bestel)auto. In Nederland betalen zwaardere auto’s een stuk hogere wegenbelasting dan lichte auto’s, doordat zij een hogere uitstoot van CO2 hebben. Daarnaast belasten zij de wegen meer.

Elke provincie in Nederland hanteert over de wegenbelasting andere prijzen. Dit worden de ‘provinciale opcenten’ genoemd. Deze kosten komen bovenop de basis. Deze gelden voor zowel motoren en (bestel)auto’s. De provinciale opcenten zijn een bepaald percentage dat boven op de basis van de wegenbelasting komt. In Zeeland zijn de provinciale opcenten. In Zuid-Holland zijn de hoogste provinciale opcenten. De reden hiervan is dat er meer wegen aanwezig zijn in Zuid-Holland dan in Zeeland, waardoor er meer onderhoud hieraan zal zijn.

Als laatst wordt er ook gekeken naar de brandstof waar de auto op rijdt bij de wegenbelasting berekenen. Een aantal brandstoffen zijn namelijk milieuonvriendelijker dan anderen, waardoor deze een hogere wegenbelasting moeten betalen. Voor gebruik van de brandstoffen diesel en LPG moet een hogere wegenbelasting betaald worden voor gebruik van benzine, aardgas en LPG3.

Er zijn ook een aantal uitzonderingen van voertuigen waarvoor er geen wegenbelasting berekend hoeft te worden. Zo zijn milieuvriendelijke auto’s, zoals auto’s welke gebruik maken van elektriciteit of waterstof als brandstof, vrij van het betalen van wegenbelasting. Daarnaast hoeft er voor oldtimers ook geen wegenbelasting betaald te worden. Er wordt gesproken over het afschaffen van de wegenbelasting. Dit zou dan moeten gebeuren in 2018. Hierna wil de Nederlandse overheid kosten gaan vragen per kilometer, via de zogenaamde kilometerheffing.

Wanneer een auto niet gebruikt wordt en hierdoor dus niet op de Nederlandse wegen komt kan er gekozen worden om de wegenbelasting af te kopen. Hiervoor wordt het eerste jaar €100 in rekening gebracht. Elk volgende jaar wordt er €50 hiervoor in rekening gebracht.

De wegenbelasting berekenen kan per drie maanden of per jaar. Wanneer er per jaar wordt betaald wordt er een kleine korting gegeven. Hierdoor staat wel de hoogte van de wegenbelasting vast. Wanneer er per drie maanden afgerekend wordt bestaat er een kans dat de wegenbelasting hoger wordt.

 

https://www.snelgeldlenenbinnen10minuten.eu/autoleningen-in-nederland/
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

Deze software maakt een garagebedrijf superdigitaal en efficiënt

Onze wereld wordt steeds digitaler. We bestellen alles via het internet, van boodschappen tot kleding en ons huis wordt slim dankzij apps en gadgets. Ook

...

Vrij Kunnen Parkeren in Amsterdam: Handige Tips Voor Slimme Bezoekers

Parkeren in Amsterdam is vaak een uitdaging. De stad staat bekend om zijn hoge parkeertarieven, beperkte ruimte en drukte. Toch is het mogelijk om vrij

...

Waarom een goede rijschool in Amsterdam het verschil maakt

Wanneer je op zoek bent naar een rijschool, is het vinden van een goede rijschool in Amsterdam cruciaal voor jouw leerproces en vertrouwen op de

...

Synthetische brandstof, oftewel een ecologische revolutie in de autowereld

De afgelopen jaren is de interesse in alternatieve energiebronnen in de auto-industrie toegenomen om de negatieve impact van vervoer op het milieu te verminderen. Een

...