De Zoe is Renaults eerste puur elektrische auto (niet leverbaar met benzinemotor), wat het interieur ten goede komt: van buiten is de auto kleiner dan een Renault Clio, en van binnen biedt hij zelfs iets meer ruimte. De Renault Zoe ZE50 R110 is de nieuwste versie van de Renault Zoe. Dit type is sinds 2019 in productie en heeft een vanaf prijs van €33.490,- Met zijn 52 kWh batterij heeft de Renault Zoe een actieradius tot 395 kilometer, wat royaal is voor het dagelijkse woon-werkverkeer en de weekendboodschappen in de stad. Het verbruik is 17,7 kWh per 100 kilometer. Het opladen van de auto is afhankelijk van de beschikbare spanningsbron. Renault onderscheidt vier verschillende laadmodi: langzaam/dringend, standaard, snel en versneld. Sinds 2015 biedt Renault een zogenaamde noodkabel aan waarmee de Renault Zoe met een thuislader via een regulier stopcontact kan worden opgeladen. Hoewel dat langzaam is (ongeveer 2,3 kWh per uur), is het nog steeds handig zonder laadstation. Standaard laden gebeurt via een (semi)publieke laadpaal of wallbox thuis en duurt één tot negen uur, afhankelijk van hoeveel energie het (thuis)laadpunt kan leveren. Dit kan variëren van 3,7 kW tot 22 kW en de Zoe kan in minder dan een uur van 0% tot 100% opladen. De snelste manier om de Zoe (model Q) volledig op te laden is door gebruik te maken van de 43 kW snelladers die te vinden zijn op plaatsen als Fastned langs de Nederlandse snelwegen. Hiermee wordt de auto in 15 minuten van 30% naar 80% opgeladen. In de auto zitten zogenaamde Chameleon-opladers. Hierdoor kan de auto (R- en Q-varianten) worden opgeladen op het maximale beschikbare vermogen van bijna alle oplaadpunten. Daarmee is de Zoe een van de weinige EV’s die met 22 kW aan een laadpaal kan worden opgeladen.
|