Het komt wel eens voor dat er onenigheid ontstaat waarbij het probleem intern niet op te lossen valt. Er moet dan extern hulp geboden worden zodat dit geregeld wordt. Hier wordt dan een klacht heen gestuurd. Daarom bestaat de klachtencommissie. Als bedrijf of organisatie ben je verplicht om voor een veilig sociaal werkklimaat te zorgen. Denk hierbij aan discriminatie, geweld, pesten of geslachts intimidatie. In zulk soort situaties is sprake vande aangeklaagde, de klager en getuigen. Er zijn verschillende manieren hoe je met klachten om kan gaan. Inhoudsopgave
Externe onafhankelijke vertrouwenspersoonEen externe onafhankelijke vertrouwenspersoon heeft geen binding met het bedrijf en kijkt objectief naar de situatie. Hierdoor is deze persoon neutraal en kiest diegene dus geen partij. Voor beide partijen is dit een eerlijk idee. De situatie wordt van beide kanten zo duidelijk mogelijk geschetst en getuigen zullen ook input kunnen hebben. De situatie kan op deze manier zoveel mogelijk worden opgehelderd en er zal een advies overgedragen worden aan de werkgever.
Signaalonderzoek en klachtenregelingBij een signaalonderzoek wordt het probleem onderzocht en van daaruit wordt gekeken wat de oorzaak is van het probleem en of er iets veranderd moet worden.. In een klachtenregeling staat hoe er met een probleem omgegaan wordt. Het ligt aan de branche of de klachtenregeling verplicht is. Als je bijvoorbeeld in de zorg werkzaam bent dan is dit verplicht.
Beoordeling van de klachtenEen klachtencommissie beoordeelt de klachten door hier onderzoek naar te doen. Het is hierbij nodig dat de commissie onafhankelijk is en over kennis beschikt. Hierdoor kan er objectief gekeken worden naar het probleem. De commissie geeft advies aan de werkgever. Dit is op individueel niveau en er kan ook advies gegeven worden over cultuur dat overheerst. Een overheersende cultuur kan namelijk ook problemen veroorzaken en als hier verandering in komt kan het opgelost worden. Het is van belang om deze maatregelen te treffen zodat je weet wat je kan doen in deze situatie. Er moet dan snel en juist gehandeld worden. |