Een stabiele en gezonde eigen onderneming starten, is in deze turbulente economische tijden niet eenvoudig. Startende ondernemers komen voor tal van uitdagingen én valkuilen te staan. Daarom doen beginnende professionals die een eigen bedrijf willen beginnen er verstandig aan om vanaf het begin scherp te zijn. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de belangrijkste speerpunten voor enthousiaste beginnende ondernemers? Onze drie tips helpen je eind de goede richting op! Inhoudsopgave 1. Slimme startende ondernemers kiezen voor de expertise van een business coachAls beginnend ondernemer het ‘bedrijfskundige wiel’ opnieuw uitvinden, is een van de gevaarlijkste valkuilen voor starters. Onvoorbereid een bedrijf oprichten, zonder je te verdiepen in de ervaringen van andere ondernemers of gespecialiseerde adviseurs, is een van de meest gemaakte fouten die startende ondernemers maken. Door het volgen van een cursus via een business coach bereid je jezelf goed voor op het ondernemerschap en kun je beginnersfouten voorkomen. Bezoek voor meer informatie over de voordelen van een business coach Oogvoorondernemers.nl. Oogvoorondernemers.nl is een ervaren adviesbureau en staat bekend als dé specialist op het gebied van coaching voor ambitieuze professionals. Ondernemers die een vliegende start willen maken, krijgen hier hulp en advies om hun bedrijf tot een succes te maken. 2. Een startende ondernemer moet een goed financieel plan hebbenZonder voldoende kapitaal is het zeer risicovol om aan het ondernemerschap te beginnen. Schrijf daarom een sterk ondernemingsplan, waar naast de doelstellingen, een SWOT-analyse en je bedrijfsstrategie een doordacht financieel plan in opgenomen is. Je hebt als startende ondernemer naast een startkapitaal ook een buffer nodig voor mindere economische tijden en onverwachte extra kosten. 3. Een starter moet vol inzetten op bekendheid verwervenErvoor zorgen dat je zichtbaar bent, is een belangrijke tip voor startende ondernemers. Zorg dat je bedrijfspand en zakelijke auto(‘s) herkenbaar zijn. Bouw een professionele website of functionele webwinkel, die goed te vinden is in Google. Bijna 60 procent van alle customer journeys begint namelijk via internet. Verder kun je inzetten op visitekaartjes, folders of internetadvertenties. Veel succes! |