Tenzij een ingenieur rechtstreeks bij de productie betrokken is, is hij of zij wellicht slechts in geringe mate vertrouwd met de “lean“-principes. Lean werd lang beschouwd als een manier om de productie-efficiëntie sterk te verbeteren, maar kan worden toegepast op elk bedrijf of productieproces, in elke bedrijfstak. Zo wordt lean nu bijvoorbeeld op grote schaal gebruikt in de gezondheidszorg om de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen. De principes kunnen zelfs op kleinere schaal worden gebruikt om uw kantoor, werkruimte of laboratorium te organiseren. Inhoudsopgave
Achtergrond van de term “lean”Lean werd oorspronkelijk door Toyota in het leven geroepen om verspilling en inefficiëntie in zijn productieactiviteiten te elimineren. Het proces werd zo succesvol dat het werd omarmd in productiesectoren over de hele wereld. Voor een Amerikaans bedrijf is slank produceren van cruciaal belang om te kunnen concurreren met landen met lagere kosten.
Het doel van “lean” is het elimineren van afval – componenten in een proces die geen toegevoegde waarde hebben. Tenzij een proces meerdere keren lean heeft doorlopen, bevat het een bepaald element van verspilling. Als lean op de juiste manier wordt uitgevoerd, kan het enorme verbeteringen opleveren op het gebied van efficiëntie, cyclustijd, productiviteit, materiaalkosten en uitval, wat leidt tot lagere kosten en een betere concurrentiepositie. En onthoud, lean is niet beperkt tot productie. Het kan de manier waarop een team samenwerkt, het voorraadbeheer en zelfs de klant verbeteren.
Waar Lean werken voor kan zorgenLean kan besmettelijk zijn. Klanten zullen grote verbeteringen opmerken wanneer je lean implementeert en zullen waarschijnlijk deel willen uitmaken van je proces. Dit meedenken zal zich ook uitstrekken tot uw leveranciers, die lean zelf zullen willen toepassen om hun eigen verbeteringen te genereren.
De kerngedachte achter lean is het maximaliseren van de waarde voor de klant, terwijl verspilling wordt geminimaliseerd”, stelt het LEI. “Simpel gezegd betekent lean het creëren van meer waarde voor klanten met minder middelen.”
Een slanke organisatie begrijpt de waarde voor de klant en richt zich op de belangrijkste processen om deze waarde voortdurend te verhogen. Het uiteindelijke doel is om perfecte waarde te leveren aan de klant door middel van een perfect waardecreatieproces dat nul verspilling kent. “Lean bereikt dit,” voegt LEI toe, “door de focus van het management te veranderen van het optimaliseren van afzonderlijke technologieën, activa en verticale afdelingen naar het optimaliseren van de stroom van producten en diensten via volledige waardestromen die horizontaal over technologieën, activa en afdelingen naar klanten stromen.” |
https://crinnklewebdesign.com/wat-houdt-lean-in/ |