2Binsite Artikel Website
Image default
Dienstverlening

stappen om uw bedrijf weg te halen van het primaat van aandeelhouders

Het doel van zakendoen

Veel bedrijfsleiders worstelen met het primaat van aandeelhouders, de overtuiging dat het enige doel van zakendoen is om zoveel mogelijk geld aan aandeelhouders te betalen. Ze zien hoe de constante vraag om ‘de aandeelhouderswaarde te maximaliseren’ hen nu de middelen berooft om te investeren in mensen en programma’s die tot veel groter, blijvend succes kunnen leiden. Maar de meesten veranderen niet omdat ze het gevoel hebben dat ze geen keus hebben – dat het primaat van de aandeelhouders is “precies zoals het is”.

Het primaat van de aandeelhouders is geen vereiste, het is een keuze van het management.

Het bedrijfsleven werd niet altijd gedomineerd door aandeelhouders. Vóór de jaren zeventig balanceerden bedrijven de concurrerende belangen van al hun belanghebbenden – klanten, werknemers, gemeenschappen en aandeelhouders – en het leven van iedereen werd beter.

Dus, als u besluit om afstand te doen van het primaat van aandeelhouders, wat doet u dan? doe je hierna? Hoe verplaats je je bedrijf van een scheve focus op kortetermijnwinst naar een bedrijf dat duurzaam succes kan hebben door waarde te creëren voor iedereen?

Kies een kant

De eerste stap is om te beslissen of u deze wijziging echt wilt doorvoeren. Er is geen manier om het doel van uw bedrijf te “half-ass”. U bent er om zoveel mogelijk geld voor uw aandeelhouders te winnen, of u bent er om te slagen door waarde te creëren voor elk lid van uw stakeholderecosysteem. Als u voor het laatste kiest, betekent dit dat u een aantal van uw investeerders moet teleurstellen. Maar het zal ook uw relaties versterken met investeerders die meer waarderen dan alleen geld, om nog maar te zwijgen van klanten, werknemers en gemeenschappen (die allemaal essentieel zijn voor een breed succes.)

Zoek uit welke menselijke conditie jouw specialiteit zal zijn

Al je belanghebbenden hebben één ding gemeen: het zijn allemaal mensen met eigen drijfveren, maar wat zijn drijfveren, met uiteenlopende behoeften die niet allemaal met geld alleen kunnen worden bevredigd . Klanten willen meer dan een koopje. Werknemers willen meer dan een salaris. Gemeenschappen willen meer dan belastinginkomsten. En beleggers willen meer dan vermogenswinsten. Als mensen willen ze allemaal een miljoen andere dingen, waaronder vrede, gerechtigheid, gelijkheid, kunst en muziek, een geweldige maaltijd met vrienden en een duurzame omgeving voor hun kinderen. Als een bedrijf dit kan herkennen, kan het druk worden met het creëren van waarde waar mensen voor betalen, voor werken en in investeren. En dat kan duurzaam succes opleveren voor het bedrijf en al zijn achterban.

Natuurlijk, uw bedrijf kan niet alles zijn voor alle mensen, dus zoek uit welk deel van de menselijke conditie overeenkomt met uw expertise en bezit het. Voor alle duidelijkheid, menselijke omstandigheden komen niet netjes overeen met industrieën, dus je zult het idee moeten opgeven om de categorieleider te zijn. In plaats daarvan wijdt u zich aan het leveren van alle dingen die nodig zijn om te voldoen aan de behoeften die verband houden met een bepaalde menselijke hachelijke situatie.

Bedrijven in de “zelfopslagindustrie” hebben bijvoorbeeld de neiging zich te concentreren op het bouwen en onderhouden van beveiligde ruimtes ( zoals kamers en lockers) waar mensen spullen kunnen opbergen. De menselijke conditie waaraan self-storage voldoet, staat echter bekend als “te veel spullen in huis hebben”, een situatie die ook kan worden voldaan met opties die geen opslag vereisen, zoals verwijdering, recycling, consignatie of zelfs donatie . Het oplossen van de menselijke conditie stelt het bedrijf open om meer waarde te bieden voor meer klanten en hogere inkomsten en winst te behalen.

Verzamel de componenten van bevrediging

Mensen hebben de neiging om bevrediging op vier verschillende manieren te ontvangen: van dingen, van andere mensen , door op bepaalde plaatsen te zijn en door bepaalde acties te ondernemen. Deze worden de “inventaris” die uw bedrijf nodig heeft, omdat mensen bereid zijn ervoor te betalen om aan hun behoeften te voldoen.

Als het gemakkelijker is, beschouw deze nieuwe klantinteracties dan als een theaterstuk dat u nodig heeft te podium. Voordat het doek opgaat, heb je rekwisieten (producten), acteurs (medewerkers), een setting (winkel of andere locatie) en een script nodig (wat klantgerichte medewerkers zullen zeggen en doen).

Bepaal wat tevredenheid kost

De uiteenlopende behoeften van mensen betekenen dat uw klanten (evenals uw werknemers, investeerders en buren) willen weten niet alleen de geldelijke kosten van transacties met uw bedrijf, maar ook de niet-geldelijke kosten. Wat zijn de gevolgen van hun beslissing om uw product te kopen, voor uw bedrijf te werken, in uw aandelen te investeren of uw faciliteit toe te laten in hun gemeenschap?

Met name wanneer ze ervoor kiezen om met u in zee te gaan, welk gedrag moedigen ze aan als het gaat om de samenleving en het milieu? Bepaal dus de totale voetafdruk van uw bedrijf en deel deze.

 

https://me-scan.nl