Welke zorgverleners moeten voldoen aan de WKKGZ?

De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is van toepassing op alle zorgverleners, van grote instellingen zoals verzorgingstehuizen en ziekenhuizen tot ...

De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is van toepassing op alle zorgverleners, van grote instellingen zoals verzorgingstehuizen en ziekenhuizen tot zelfstandige zorgprofessionals zoals huisartsen en fysiotherapeuten. De wet is ook van toepassing op aanbieders van alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen. Dit maakt het voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg eenvoudiger om misstanden in deze sectoren te voorkomen.

De wet is niet van toepassing op zorg waarvoor gemeenten verantwoordelijk zijn, zoals thuiszorg en jeugdzorg.

Wanneer is de WKKGZ in werking getreden?

De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is op 1 januari 2016 in werking getreden. Voor sommige onderdelen van de wet geldt een overgangsperiode, zodat zorgverleners de tijd hebben om de nodige afspraken te maken.

Zorgverleners:

  • moeten voor 1 juli 2016 beschikken over procedures voor interne melding van onvoldoende zorg en incidenten met betrekking tot de veiligheid van de patiënt;
  • moeten ervoor zorgen dat hun klachtensysteem voldoet aan de nieuwe wet en zich uiterlijk op 1 januari 2017 aansluiten bij een erkende klachtencommissie;
  • moeten vanaf 1 januari 2017 met alle zorgprofessionals die voor hen werken kwaliteitsvolle zorgovereenkomsten hebben gesloten. In de overeenkomsten zijn kwaliteitsnormen voor de zorg vastgelegd waaraan zorgprofessionals moeten voldoen. Op die manier kunnen zorgverleners de kwaliteit van de zorg waarborgen en ervoor zorgen dat klachten goed worden afgehandeld. Voor werknemers in loondienst volstaat een arbeidscontract.

 De overige onderdelen van de wet zijn op 1 januari 2016 in werking getreden. De klachtenregeling is bij de verschillende geschilleninstanties onder te brengen en iedere zorgverlener in Nederland zal zich moeten aansluiten. OP deze manier zijn we verzekerd dat de client altijd de mogelijkheid heeft om zich te kunnen beroepen en bezwaar te kunnen maken indien dit wenselijk is. Voor een overzicht van alle maatregelen die zorgverleners moeten nemen, ga je naar: www.zorggeschil.nl.

 

Tags:

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zorg

Wat is een houding corrector?

  Een houding corrector is een hulpmiddel dat ontworpen is om de lichaamshouding te verbeteren door de schouders en rug in een natuurlijke, rechte positie

Zakelijk

Goede doelen steunen met duurzame geschenken

Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Een van de meest impactvolle en toegankelijke manieren om dit te doen, is door

Dienstverlening

Professionele hulp van een letselschadebureau

Letselschade kan op verschillende manieren ontstaan en heeft vaak grote gevolgen voor het dagelijks leven. Een letselschadebureau helpt slachtoffers bij het verkrijgen van een eerlijke

Beauty en verzorging

Wat is een goede huidverzorgingsroutine?

Een gezonde, stralende huid begint bij een consistente huidverzorgingsroutine. Maar wat houdt zo’n routine precies in en waarom is het zo belangrijk? In eerste instantie

Sport

Sportschool Amstelveen

Ben je op zoek naar een sportschool in Amstelveen waar je jouw fitnessdoelen kunt bereiken? Of je nu wilt afvallen, spiermassa wilt opbouwen of gewoon

Vervoer en transport

Personaliseer de beste sloepmerken

Het Noorden Watersport is dé plek waar liefhebbers van watersport de beste sloepmerken vinden. Dit gerenommeerde bedrijf biedt een luxe showroom waarin de top van

Zakelijke dienstverlening

Bespaar tijd en kosten met een BIM-tekenbureau

Een BIM-tekenbureau speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van bouwprojecten. Building Information Modeling (BIM) combineert geavanceerde 3D-modellen met gedetailleerde projectinformatie, waardoor processen beter