De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is van toepassing op alle zorgverleners, van grote instellingen zoals verzorgingstehuizen en ziekenhuizen tot zelfstandige zorgprofessionals zoals huisartsen en fysiotherapeuten. De wet is ook van toepassing op aanbieders van alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen. Dit maakt het voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg eenvoudiger om misstanden in deze sectoren te voorkomen. De wet is niet van toepassing op zorg waarvoor gemeenten verantwoordelijk zijn, zoals thuiszorg en jeugdzorg. Wanneer is de WKKGZ in werking getreden?De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is op 1 januari 2016 in werking getreden. Voor sommige onderdelen van de wet geldt een overgangsperiode, zodat zorgverleners de tijd hebben om de nodige afspraken te maken. Zorgverleners:
De overige onderdelen van de wet zijn op 1 januari 2016 in werking getreden. De klachtenregeling is bij de verschillende geschilleninstanties onder te brengen en iedere zorgverlener in Nederland zal zich moeten aansluiten. OP deze manier zijn we verzekerd dat de client altijd de mogelijkheid heeft om zich te kunnen beroepen en bezwaar te kunnen maken indien dit wenselijk is. Voor een overzicht van alle maatregelen die zorgverleners moeten nemen, ga je naar: www.zorggeschil.nl.
|
De Wet Kwaliteitszorg, Klachten en Geschillen is van toepassing op alle zorgverleners, van grote instellingen zoals verzorgingstehuizen en ziekenhuizen tot ...

Tags: