Vandaag de dag maakt bijna ieder bedrijf gebruik van social media. Dit is niet zo gek aangezien social media een ontzettend groot publiek biedt en daardoor de laatste jaren een onmisbaar onderdeel is geworden in een goede marketingstrategie. Zeker voor startende ondernemers is het gebruik van social media kanalen een absolute must om hun producten of diensten onder de aandacht te krijgen. Natuurlijk is niet iedere ondernemer een geboren social media specialist. Om jou op weg te helpen geven wij in deze blog dan ook enkele tips om te starten met social media. Zo weet jij precies wat je wel of niet moet doen! 1. Relevant voor de doelgroepWanneer je net gaat beginnen met social media voor jouw bedrijf, dan denk je waarschijnlijk dat je op verschillende kanalen tegelijk actief moet zijn. Hiermee bereik je immers verschillende doelgroepen en krijg je een groter bereik. Toch is dit niet helemaal waar. Het grootste geheim van succesvolle social media marketing is dat je relevant moet blijven voor je doelgroep ongeacht welk kanaal je gebruikt. Dit doe je het gemakkelijkst door meerdere keren per week met inspirerende, grappige of informatieve berichten te komen. Door de meeste ondernemers wordt dit als zeer tijdrovend ervaren, waardoor het zeker in het begin verstandig is om je te beperken tot één of twee social media kanalen. 2. De juiste kanalen kiezenWist je dat er onderling een groot verschil zit tussen de grootste en bekendste social media kanalen? Ieder kanaal wordt gebruikt voor een ander doel. Hierbij kan je denken aan het plaatsen van berichten, het delen van foto’s of het maken van grappige video’s. Doordat ieder social media kanaal een ander doel heeft, brengt het andere gebruikers en dus een andere doelgroep met zich mee. Voordat je een profiel gaat aanmaken op één van deze kanalen is het te adviseren om eerst te onderzoeken waar jouw beoogde doelgroep gebruik van maakt. Facebook wordt bijvoorbeeld vooral gebruikt door mensen tussen de 40 en 65 jaar, terwijl Instagram een jongere doelgroep heeft. 3. Social media is geen eenrichtingsverkeerHet belangrijkste om te onthouden wanneer je gaat beginnen met social media marketing is dat het geen eenrichtingsverkeer is. Wanneer jouw bedrijf actief wordt op een bepaald social media kanaal, dan moet je openstaan voor eventuele conversaties met andere gebruikers. Hierbij kan je denken aan recensies, opmerkingen of vragen van (potentiële) klanten. Het zal regelmatig gebeuren dat jij via social media een klacht moet gaan afhandelen. Klanten nemen tegenwoordig immers sneller contact op via social media dan via e-mail. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om jouw klantenservice af te stemmen met het gebruik van social media. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het verwijderen van negatieve berichten op jouw social media al snel voor commotie zorgt. Gebruikers ervaren dit als censuur, waardoor jouw bedrijf uiteindelijk in een negatief daglicht gezet kan worden. Om dit te voorkomen is het beter om alle klachten zo goed mogelijk te verhelpen. Gebruikers zullen dit dan verder vertellen aan vrienden, familie of kennissen. Meer impact met jouw marketingstrategieWil je echt impact maken met jouw marketingstrategie? Dan doe je er goed aan om naast social media marketing ook e-mail marketing in te zetten. Hiermee kan je gemakkelijk nieuwsbrieven opstellen en naar alle abonnees van jouw bedrijf sturen. In combinatie met social media marketing zal je hiermee aanzienlijk meer gebruikers bereiken. |