2Binsite Artikel Website
Image default
Marketing

Is het als ondernemer altijd verstandig om je producten ook online te verkopen?

Online verkopen

Ben je een ondernemer dan krijg je in deze tijd wellicht wel eens het idee dat je digitaal moet werken. Anders gezegd, je kunt het gevoel krijgen dat je ook online je producten moet aanbieden om de boot niet te missen.

 

Dit lijkt dan wellicht zo gezien de vele webshops, maar dit is niet per se gezegd.

 

Jouw verkoopkanaal

Als je puur en alleen online je producten aan wilt bieden, dan is dat natuurlijk een hele duidelijke keuze. Dan kun je jezelf (jouw winkel) aanmelden bij een Marketplace of zelf een webshop aanmaken.

Let er overigens op dat als je een webshop aanmaakt dat je goed controleert wat je verplichtingen zijn bijvoorbeeld richting de belastingdienst.

 

Is jouw situatie zo dat je een fysieke winkel hebt waarin je jouw producten al aanbied? Dan kan de keuze wellicht iets anders liggen.

Met een eigen winkel kun je namelijk je eigen identiteit uitbouwen en je naam als ondernemer laten groeien. Je hebt bovendien veel persoonlijk contact met je klanten en bouwt zodoende een band op met hen.

 

Nadelen online verkoop

In het geval je jouw producten online gaat aanbieden wordt het geheel een stuk minder persoonlijk. De klanten zien jouw niet meer persoonlijk en daarmee valt ook de naam van jouw winkel/onderneming wat in een grijs gebied. De naam van jouw zaak komt daarmee in een rijtje van vele webshops terecht en je bent jouw onderscheidende factor kwijt. Men gaat lukraak online informatie zoeken.

 

Met bovenstaande raak je dus de grip op je klanten kwijt. Je kunt ook geen data meer opbouwen per klant zoals je dat in je fysieke winkel wel kunt.

Met je fysieke winkel kun je klanten beter aan je binden.

 

Je moet ook niet vergeten dat als je ervoor kiest online te gaan verkopen, dat je er een complete boekhouding bij krijgt. Deze digitale stroom aan verkopen moet ook allemaal bijgehouden worden en een software pakket hiervoor kost ook weer geld.

 

Marktonderzoek

Denk je nu, waar doe ik goed aan om mijn klanten naar tevredenheid te blijven bedienen? Dan kun je een marktonderzoek doen onder jouw klantenkring. Peil of er onder jouw klanten veel behoefte is aan online aanbod. Met deze informatie kun je dan nog bepalen wat te doen.

Je zou er zelfs ook nog voor kunnen kiezen om een online systeem te maken waarbij men bij jou kan bestellen en het aanbod kan inzien maar wel de producten fysiek moet komen afhalen. Dat is een goede middenweg.