Meer verkopen door neuromarketing

Bij neuromarketing worden technieken uit de marketing en uit de neurowetenschap met elkaar gecombineerd. Hersenactiviteit wordt hierbij gemeten. De emoties ...

Bij neuromarketing worden technieken uit de marketing en uit de neurowetenschap met elkaar gecombineerd. Hersenactiviteit wordt hierbij gemeten. De emoties die hierbij uitgelezen worden, kunnen vervolgens gebruikt worden voor marketingtoepassingen. Hiermee wordt vooral op het onderbewustzijn ingezet. Het is een steeds vaker gebruikte tactiek om producten te positioneren. Die tactiek zou eigenlijk al gebruikt moeten worden in de eerste fase: bij de verpakkingsgroothandel.

Eye-tracking

Een veel gebruikt onderzoek in de neuromarketing is eye-tracking. Hierbij worden de oogbewegingen bestudeerd. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de beste verkoopomstandigheden van een product in een supermarkt. Wat is de meest ideale positie van een product in een schap? Lang is gedacht dat dit op ooghoogte is, maar niets is minder waar blijkt uit de eye-tracking gegevens. En welke verpakkingen trekken direct de aandacht? Wat is de gemene deler? Hoe lang doet een consument erover een productkeuze te maken in de winkel en nog belangrijker: wat doet hem uiteindelijk besluiten voor het ene product te gaan en niet voor het andere? Grote kans dat hij dat niet eens weet, maar dat het de onbewuste processen zijn die het laatste zetje geven. Met neuromarketing kom je achter de drijfveer van die onbewuste keuzes. Hier worden steeds meer bedrijven zich bewust van.

Meer verkopen door neuromarketing

De weg naar conversie logisch maken

Door middel van de inzet van neuromarketing eventueel aangevuld met ander bruikbaar onderzoek kunnen goed onderbouwde keuzes gemaakt worden als het gaat om verpakkingen, communicatie, branding, prijsstellingen, winkelinrichting en de webshop. Alles draait hierbij om de weg naar conversie voor het onderbewuste van de klant zo logisch mogelijk te maken. Grote food bedrijven, maar ook al steeds meer middelgrote bedrijven hebben zich al bezig gehouden met dit fenomeen.

Plek in het schap

Een aanname die lang werd gedaan is dat je product het beste op ooghoogte in het schap kan liggen. Dat klinkt logisch, maar uit eye-tracking onderzoek blijkt dat dit niet helemaal het geval is. De ideale positie in het schap is juist 10% (dus ongeveer een schap) onder het schap dat op ooghoogte staat. Een volgend vraagstuk waar veel producenten mee worstelen is of ze juist wel of niet naast een populair product in het schap zouden moeten liggen. Dit blijkt het geval als je als huismerk of minder populair product naast dat populaire product ligt (wel aan de rechterkant!). Twee populaire producten naast elkaar zetten is niet verstandig. Het zorgt voor keuzestress en het heeft zelfs een nadelig effect op het hele schap.

https://www.paperplanetshop.nl/

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zorg

Wat is een houding corrector?

  Een houding corrector is een hulpmiddel dat ontworpen is om de lichaamshouding te verbeteren door de schouders en rug in een natuurlijke, rechte positie

Zakelijk

Goede doelen steunen met duurzame geschenken

Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Een van de meest impactvolle en toegankelijke manieren om dit te doen, is door

Dienstverlening

Professionele hulp van een letselschadebureau

Letselschade kan op verschillende manieren ontstaan en heeft vaak grote gevolgen voor het dagelijks leven. Een letselschadebureau helpt slachtoffers bij het verkrijgen van een eerlijke

Beauty en verzorging

Wat is een goede huidverzorgingsroutine?

Een gezonde, stralende huid begint bij een consistente huidverzorgingsroutine. Maar wat houdt zo’n routine precies in en waarom is het zo belangrijk? In eerste instantie

Sport

Sportschool Amstelveen

Ben je op zoek naar een sportschool in Amstelveen waar je jouw fitnessdoelen kunt bereiken? Of je nu wilt afvallen, spiermassa wilt opbouwen of gewoon

Vervoer en transport

Personaliseer de beste sloepmerken

Het Noorden Watersport is dé plek waar liefhebbers van watersport de beste sloepmerken vinden. Dit gerenommeerde bedrijf biedt een luxe showroom waarin de top van

Zakelijke dienstverlening

Bespaar tijd en kosten met een BIM-tekenbureau

Een BIM-tekenbureau speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van bouwprojecten. Building Information Modeling (BIM) combineert geavanceerde 3D-modellen met gedetailleerde projectinformatie, waardoor processen beter