2Binsite Artikel Website
Image default
Zakelijk

Belangrijkste factoren van online vindbaarheid

Online vindbaarheid is essentieel voor potentiële klanten om je website te kunnen vinden. De belangrijkste kenmerken voor optimalisatie zijn inhoud en techniek. Deze vormen de basis voor een hogere ranking in de zoekmachines, toch is vindbaarheid alleen niet meer de basis van SEO. Vindbaarheid gaat niet meer alleen om de eerste ontmoeting met een product, dienst of informatie het gaat over de gebruikerservaring tot en met de betrokkenheid van de ‘ontmoeting’ met het product, de dienst of informatie. Conversie Marketeers voor online vindbaarheid Deventer wijzen je erop dat je jezelf een slechte dienst bewijst als je alleen in technische termen denkt.

 

Vindbaarheid is om verschillende redenen belangrijk:

  • Vindbaarheid bespaart geld. Zelfs als jouw organisatie tevreden is met haar verkeer, kun je inkomsten op tafel laten liggen.
  • Als je een gevestigd bedrijf bent met een goed gebouwde basis, loop je mogelijk nieuwe markten mis door je te concentreren op eerdere doelgroepen.
  • Wanneer je geen tijd wilt steken in SEO en gebruikerservaring, krijg je verkeerstoename dat zich niet herhaald en geen deel uitmaken van een gezonde marketingmix.

 

Vindbaarheid en je doelgroep

Vindbaarheid richt zich op de kernvraag van marketing: wie is onze doelgroep en hoe gaan we met hen om? Laten we eens nadenken over vijf vragen die het overwegen waard zijn:

  1. Hoe vinden mensen momenteel wat ze zoeken? Bedenk hoe je publiek media en online kanalen gebruikt en met welke problemen, wensen en behoeften ze worden geconfronteerd.
  2. Wiens inhoud vinden ze? Laten we eens nadenken over wie onze echte concurrenten zijn. Veel bedrijven zijn verrast te ontdekken dat ze klanten verliezen door onverwachte concurrentie.
  3. Wat voor soort inhoud vindt jouw publiek? Bedenk of het zinvol is om inhoud opnieuw te gebruiken, of dat ze een geheel nieuwe soort ervaring nodig hebben.
  4. Is je publiek blij met wat ze vinden? Zijn gebruikers tevreden met de inhoud die ze te zien krijgen nadat ze op jouw website zijn beland? Hoge bouncepercentages, lage conversies, weinig bezochte pagina’s per site – dit kan allemaal wijzen op lage tevredenheid onder jouw gebruikers.
  5. Zou je publiek gelukkiger kunnen zijn? Dit wordt soms vergeten, omdat we het gevoel hebben dat onze inhoud goed presteert. Voor topprestaties moeten marketeers alle invalshoeken van de tevredenheid in overweging nemen.

 

Kwalitatieve content voor online vindbaarheid

Moest het vroeger lang zijn en veel woorden bevatten, nu gaat het om leesbaarheid. Goede, relevante koppen, bullets en de juiste woorden om informatie te delen. Daarom is evenwicht belangrijk: een trefwoord moet bijvoorbeeld niet te weinig, maar zeker ook niet te vaak worden gebruikt.