Carbon weefsel wordt, net als koolstofweefsel, gemaakt van carbonvezels. Het grote verschil tussen de beide weefsels zit het hem in het feit dat koolstofweefsel veel stijver is. Ook qua uiterlijk is er een duidelijk verschil. Carbon doek is veel fijner geweven en kan zelfs voor decoratieve doeleinden gebruikt worden. Het is makkelijk in model te plooien, zodat het uitermate geschikt is voor een voorwerp met duidelijke vormen, krommingen en details.
Auto wrappen Carbon weefsel is prima te gebruiken voor het bekleden van voorwerpen, zoals bijvoorbeeld in de modelbouw, botenbouw en sportartikelen. Een van de meer bekendere toepassingen is het bekleden van auto onderdelen. Dit bekleden met een carbon overlay wordt ook wel wrappen genoemd en kan onder andere toegepast worden op het dashboard of de motorkap van de auto. Je kan dit natuurlijk uitbesteden en het werk door een deskundige laten uitvoeren. Het materiaal is echter zo makkelijk in het gebruik dat het bekleden van een voorwerp met carbon een klusje is dat je eenvoudig zelf zou kunnen doen.
Verschillende manieren van weven Bij het produceren van carbon doek kan er van verschillende technieken gebruik gemaakt worden. De twee meest bekende manieren zijn het “plain” ofwel vierkant weefsel en het twill ofwel keper weefsel. Bij het vierkante weefsel ontstaat een blokjespatroon doordat er twee vezels over elkaar en onder elkaar door worden geweven. Wanneer er op deze manier wordt geweven is het weefsel meer in balans en daardoor stabieler in het gebruik. Het is minder onderhevig aan slijtage en rafelen. Wanneer het een object plat is, kan het beste voor dit materiaal gekozen worden. Het keperweefsel kenmerkt zich door de diagonale ribbels waar carbon weefsel zo bekend om staat. Door de manier van weven is het weefsel zeer soepel en makkelijk te vormen. Daar komt dan wel bij kijken dat weefsel wat makkelijker vervormt en sneller rafelt dan de vierkante variant. Keper weefsel wordt het beste gebruikt wanneer het een voorwerp betreft met een complexe vorm, met veel rondingen en details. |