2Binsite Artikel Website
Image default
Zakelijk

Category Management Strategy concreet uitgelegd

Wat is Category Management Strategy? Het zou namelijk goed kunnen dat jij als consument nog nooit van dit begrip gehoord hebt, ondanks dat de term bij vele leveranciers wel bekend is. Dat is een samenwerking tussen de leveranciers en de wel bij de retailers als de leveranciers. Het management draait om samenwerken om ervoor te zorgen dat er beter aan de wensen van consumenten wordt voldoen. Verder vindt dit proces sneller plaats en worden kosten bespaard op het moment dat samenwerking plaatsvindt. Door samenwerking vullen verschillende instanties elkaar aandoen waardoor uiteindelijk op een efficiënte en soepele manier wordt voldaan aan de behoeften van consumenten.

Samenwerking
De samenwerking vindt plaats tussen leveranciers onderling. Hierbij gaat het om het terrein van de leverancier, waarbij de retailer vervolgens producten goed afzet. De retailer is namelijk de distributeur in dit proces. Door middel van marketing wordt een manier gezocht waarbij de distributeurs samenwerken zodat producten aan consumenten geleverd worden op een manier die minder geld kost en veel sneller gaat. De distributeur houdt op deze manier meer winst over en verder is er sprake van meer onderscheid. 

Manier waarop de samenwerking plaatsvindt
De manier waarop de samenwerking plaatsvindt is afhankelijk van verschillende variabelen. Het is immers zo dat de samenwerking verschillende varianten en vormen kent waardoor het proces vaak gevormd wordt door de distributeur en de leverancier. In dit proces wordt er gekeken naar de aanbieders, is er hierbij sprake van gelijkwaardigheid en in welke mate in het assortiment van de leverancier belangrijk voor de distribiteur. Daarnaast geldt dat de professionaliteit van de fabrikant erg wordt meegenomen. De professionaliteit kenmerkt zich door het kwalitatieve niveau van de producten die geproduceerd worden, de efficiëntie van dit proces en natuurlijk de kennis die de fabrikant heeft over klanten.  

Waarom category management belangrijk is?
Category management is belangrijk voor leveranciers en voor consumenten aangezien gedurende dit proces verschillende producten gecategoriseerd worden. Denk hierbij aan onderscheid tussen eten, wasartikelen en nog veel meer. Door op deze manier onderscheid te maken is het ten eerste mogelijk om de spullen op een wijze te verzamelen die concreet is. Ten tweede zullen de producten sneller geleverd worden door de manier van ordening. Immers weten leveranciers door de wijze van handelen voortaan beter hoe ze alles moeten regelen. Het is een strategische keuze die veel leveranciers maken aangezien op de wijze de kans op winst vergroot wordt. 

 

Bron: Sourcing Champions