Hoeveel vierkante meter kantoorruimte heb je nodig?

Wanneer je op zoek bent naar een nieuw kantoor voor je bedrijf dan zijn er verschillende aspecten waar je rekening ...

Wanneer je op zoek bent naar een nieuw kantoor voor je bedrijf dan zijn er verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden. Bij kantoorruimte huren ga je natuurlijk in eerste instantie voor de locatie van het kantoor. Hierbij speelt de bereikbaarheid voor je klanten een belangrijke rol als ook de mogelijkheid om je kantoor goed met het openbaar vervoer te bereiken. Wellicht nog belangrijker zijn de faciliteiten van het kantoor. Is er voldoende parkeergelegenheid, een goede entree, vergaderruimte, klimaatbeheersing en goed ingerichte werkplekken. Tot slot is het belangrijk om het aantal vierkante meters van het kantoor ruim in te delen om zo gezond mogelijk dagelijks te kunnen werken.

Hoe bereken je de oppervlakte van jouw kantoorruimte?

Om als werknemer je werk op een veilige en gezonde manier uit te kunnen voeren staat er in de NEN1824 precies beschreven aan welke afmetingen jouw kantoor moet voldoen. Je zult rekening moeten houden met voldoende bewegingsruimte afhankelijk van het soort werk welke je dagelijks verricht. Standaard moet een basis werkplek bestaan uit 9 m2 maar omdat de wijze waarop er tegenwoordig wordt gewerkt meer flexibel is veranderd deze standaard al snel met meer medewerkers. Omdat we ons in verschillende flexibele rollen bewegen is de hoeveelheid kantoorruimte hier ook een onderdeel van geworden. Het is dus eigenlijk meer een optelsom van verschillende benodigdheden geworden. 

  • Per medewerker 4 m2
  • Werkplek met beeldscherm 1 m2
  • Lees en schrijfvlak 1 m2
  • Ladenblok 1 m2
  • Vergaderruimte 2 m2

Wat is wettelijk toegestaan?

In het besluit van 15 januari 1997 betreffende de regels in het belang van de gezondheid en het welzijn in verband met arbeid staat in artikel 3.19 het volgende. Bij het bepalen van de minimale vereiste vloeroppervlak voor kantoorwerkzaamheden wordt er uitgegaan van het aantal werkplekken, inclusief de looproute in het vertrek met een beeldschermopstelling. Wat hier dus al direct opvalt is dat de afmetingen voornamelijk zijn afgestemd op direct en permanent werk achter het bureau met een beeldscherm. Te kleine ruimtes zijn vanwege een tekort aan lucht volgens de wet net toegestaan en een gemiddelde kantoorruimte voor een medewerker komt al snel op 10-15 m2. Met een standaard zithoek van ongeveer 10 m2 en een vergaderruimte (5 personen) 10 m2 kom je voor een kantoor met 5 personen al snel aan 70 m2. Hier hebben we het dan over de daadwerkelijk te huren werkoppervlakte die nog wordt aangevuld met zo een 50% van de openbare ruimtes van het kantoorpand. Denk hierbij aan ontvangsthal, gang, lift, trap, constructie en nevenruimten.

Tags:

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zorg

Wat is een houding corrector?

  Een houding corrector is een hulpmiddel dat ontworpen is om de lichaamshouding te verbeteren door de schouders en rug in een natuurlijke, rechte positie

Zakelijk

Goede doelen steunen met duurzame geschenken

Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Een van de meest impactvolle en toegankelijke manieren om dit te doen, is door

Dienstverlening

Professionele hulp van een letselschadebureau

Letselschade kan op verschillende manieren ontstaan en heeft vaak grote gevolgen voor het dagelijks leven. Een letselschadebureau helpt slachtoffers bij het verkrijgen van een eerlijke

Beauty en verzorging

Wat is een goede huidverzorgingsroutine?

Een gezonde, stralende huid begint bij een consistente huidverzorgingsroutine. Maar wat houdt zo’n routine precies in en waarom is het zo belangrijk? In eerste instantie

Sport

Sportschool Amstelveen

Ben je op zoek naar een sportschool in Amstelveen waar je jouw fitnessdoelen kunt bereiken? Of je nu wilt afvallen, spiermassa wilt opbouwen of gewoon

Vervoer en transport

Personaliseer de beste sloepmerken

Het Noorden Watersport is dé plek waar liefhebbers van watersport de beste sloepmerken vinden. Dit gerenommeerde bedrijf biedt een luxe showroom waarin de top van

Zakelijke dienstverlening

Bespaar tijd en kosten met een BIM-tekenbureau

Een BIM-tekenbureau speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van bouwprojecten. Building Information Modeling (BIM) combineert geavanceerde 3D-modellen met gedetailleerde projectinformatie, waardoor processen beter