Wat is marktonderzoek precies en hoe gebruik je het?

Marktonderzoek, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Veel van ons hebben ook wel eens een marktonderzoek uitgevoerd. Of ...

Marktonderzoek, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Veel van ons hebben ook wel eens een marktonderzoek uitgevoerd. Of het nu op school is of voor je eigen bedrijf. Vroeger werd marktonderzoek vooral gedaan door de wat grotere bedrijven. Tegenwoordig is dit al lang niet meer zo. Ook professioneel marktonderzoek is momenteel binnen handbereik voor kleine bedrijven en zelfs zzp’ers. Dankzij de nieuwste technologie, online tools en hulpmiddelen is marktonderzoek nog nooit zo makkelijk geweest. Maar wat is marktonderzoek precies en hoe gebruik je het? In dit artikel leggen wij je alles uit over wat jij moet weten over marktonderzoek, online marktonderzoek, wat het is, waarom je marktonderzoek zou moeten doen en geven we op het eind nog een aantal bruikbare tips die jij kan gebruiken voor het goed uitvoeren van een marktonderzoek. Meer weten over marktonderzoek? Lees dan vooral verder. Wij vertellen je alles wat je moet weten.

Wat is marktonderzoek nu eigenlijk?

Maar laten we eerst eens beginnen bij het begin, want wat is marktonderzoek nu precies? Marktonderzoek is simpelweg een onderzoek met als doel om informatie te verzamelen over bijvoorbeeld een markt, maar ook een product of zelfs een doelgroep/klanten. Iedereen met een bedrijf, hoe klein dan ook, bevindt zich in een markt. Wil je deze markt beter leren kennen en hierop in spelen? Dan is marktonderzoek precies wat je nodig hebt.

Waarom zou je marktonderzoek doen?

Eigenlijk hebben we net al uitgelegd waarom marktonderzoek belangrijk is en waarvoor het gebruikt wordt: inzicht krijgen in de markt waarin je opereert, wie zijn je klanten en concurrenten en hoe kun je beide partijen het beste bespelen. Marktonderzoek kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Wil je een nieuw product uitbrengen? Wil je weten wie de concurrenten zijn? Of zouden mensen uw diensten aanbevelen? Met marktonderzoek krijg je antwoord op al je vragen.

Tips voor het doen van goed marktonderzoek

Een goed marktonderzoek doe je natuurlijk niet zomaar. Met de juiste werkwijze krijg jij de informatie die je echt nodig hebt. Daarom geven wij je een paar tips. Gebruik bijvoorbeeld de juiste tools, gebruik social media en benut die kracht en bereik de juiste doelgroep. Vragen over (online) marktonderzoek? Factsnapp is al jaren gespecialiseerd.

 

 

Tags:

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zorg

Wat is een houding corrector?

  Een houding corrector is een hulpmiddel dat ontworpen is om de lichaamshouding te verbeteren door de schouders en rug in een natuurlijke, rechte positie

Zakelijk

Goede doelen steunen met duurzame geschenken

Bedrijven zoeken steeds vaker naar manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Een van de meest impactvolle en toegankelijke manieren om dit te doen, is door

Dienstverlening

Professionele hulp van een letselschadebureau

Letselschade kan op verschillende manieren ontstaan en heeft vaak grote gevolgen voor het dagelijks leven. Een letselschadebureau helpt slachtoffers bij het verkrijgen van een eerlijke

Beauty en verzorging

Wat is een goede huidverzorgingsroutine?

Een gezonde, stralende huid begint bij een consistente huidverzorgingsroutine. Maar wat houdt zo’n routine precies in en waarom is het zo belangrijk? In eerste instantie

Sport

Sportschool Amstelveen

Ben je op zoek naar een sportschool in Amstelveen waar je jouw fitnessdoelen kunt bereiken? Of je nu wilt afvallen, spiermassa wilt opbouwen of gewoon

Vervoer en transport

Personaliseer de beste sloepmerken

Het Noorden Watersport is dé plek waar liefhebbers van watersport de beste sloepmerken vinden. Dit gerenommeerde bedrijf biedt een luxe showroom waarin de top van

Zakelijke dienstverlening

Bespaar tijd en kosten met een BIM-tekenbureau

Een BIM-tekenbureau speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van bouwprojecten. Building Information Modeling (BIM) combineert geavanceerde 3D-modellen met gedetailleerde projectinformatie, waardoor processen beter