2Binsite Artikel Website
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe verkrijg je gratis publiciteit?

Gratis publiciteit, vaak in de media als ‘free publicity’ vertaald, is gratis verkregen media aandacht voor een product, dienst of persoon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een krantenartikel, een bericht op social media of een nieuwsbericht. Hoe krijg je nou eenvoudig free publicity? In deze blog leggen wij het jou uit!

Wat is free publicity?

Free publicity is dus simpel gezegd aandacht waar je niet voor hoeft te betalen. Er zit dan wel niet direct geld in gestoken, er gaan natuurlijk wel de nodige werkuren aan vooraf. Dit is ook een vorm van kosten, je ervoor gewerkt om in de aandacht te komen. Waarom free publicity dan toch zo gewild is, is omdat het bereik vele malen groter is. Als je zelf een artikel in de krant wilt plaatsen, moet je hier flink voor betalen en is het te overwegen om dit wel te doen. Wanneer er iets nieuwswaardig met jou of in jouw omgeving gebeurd, wilt de krant hier een artikel over schrijven. Je hoeft hier dan niks voor te betalen en zo krijg je dus gratis publiciteit.

Hoe krijg je gratis publiciteit?

Nu weten we dus wat precies free publicity betekent. We weten dat we gratis publiciteit niet volledig in eigen hand hebben. Met deze tips geven wij je een ieder geval een zetje in de goede richting!

–          Maak persberichten Wanneer je persberichten stuurt naar journalisten, stel je ze op de hoogte van een nieuwe gebeurtenis. Als zij het interessant genoeg vinden zullen ze er een artikel over schrijven. Zorg dus dat het bericht interessant is, begin bijvoorbeeld met een pakkende titel en let er op dat alle informatie vermeld wordt.

–          Deelbare content Zorg dat de berichten die je de wereld instuurt ook openbaar zijn om voor de wereld te delen. Wanneer je interessante content deelt, zijn mensen sneller geneigd hun vrienden of familie onder jouw bericht te vermelden zodat ze dit ook bekijken en delen.

–          Draag je steentje bij aan de wereld

Doe iets goed voor de wereld! Wanneer je goede daden verricht, creëer je een goed imago voor jezelf en je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan doneren, vrijwilligerswerk of het verduurzamen van je onderneming